بهترین ترفندهای عکاسی از غذا؛ هر آنچه باید بدانید

عکاسی از غذا

محمدحسین کریمی: عکاسی از غذا یکی از ژانرهای جذاب و هیجان‌انگیز عکاسی است و کمی با دیگر ژانرها تفاوت دارد. برای ثبت تصاویر باکیفیت غذا باید مجموعه‌ای از نکات و تنظیمات را رعایت کرد که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صرف‌نظر از اینکه بخواهید یک عکاس غذای حرفه‌ای باشید یا بخواهید صرفا عکس‌های خود را در اینستاگرام برای افزایش فالوور بارگذاری کنید، لازم است نکات و تکنیک‌هایی را درباره‌ی بهبود مهارت‌های عکاسی بدانید. در این مقاله به‌طور جامع به عکاسی از غذا می‌پردازیم و نکات و تنظیمات لازم را برای بهبود تصاویر ارائه خواهیم کرد.

عکاسی از غذا چیست؟

به بیان ساده، عکاسی از غذا هم مانند دیگر ژانرهای عکاسی نوعی هنر است و تأثیر چشمگیری بر نگاه مخاطب نسبت به غذا دارد. از این سبک می‌توان برای تبلیغات تجاری، بازاریابی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کرد. عکاسی حرفه‌ای از غذا صرفا در اینستاگرام کاربرد ندارد بلکه یکی از ژانرهای جدی تجاری است. رستوران‌ها برای منوها و تبلیغات خود نیاز به عکاس غذا دارند. عکس‌های غذا همچنین روی بسته‌بندی‌های غذایی به کار می‌روند.

عکاسی از غذا

شروع عکاسی غذا

برای شروع عکاسی از غذا بهتر است در ابتدا نگاهی به نمونه‌های حرفه‌ای عکاسی غذا بیندازید. این عکس‌ها را معمولا می‌توانید روی بسته‌بندی‌ها، وب‌سایت‌های خرده‌فروشی یا رستوران‌ها، منوها و پرتفولیوهای آنلاین عکاسان فعال در این حوزه ببینید. با بررسی این عکس‌ها می‌توانید به انتظارات این صنعت پی ببرید. در نهایت، متوجه می‌شوید که عکاسی غذا به‌سادگی عکاسی با آیفون نیست.

کار و فکر زیادی پشت عکس‌های غذا است. درادامه به بررسی نکات، تجهیزات، تکنیک‌ها و مهارت‌های لازم برای شروع عکاسی غذا می‌پردازیم.

تجهیزات عکاسی غذا

با اینکه تعداد زیادی از عکاسان غذا کار خود را با تجهیزات ساده‌ای مثل آیفون شروع می‌کنند، با نگاهی به عکس‌های حرفه‌ای‌تر متوجه می‌شوید این عکس‌ها با دوربین‌های DSLR و تجهیزات متفاوتی ثبت شده‌اند که همین مسئله تأثیر زیادی بر نتیجه دارد.

بهترین دوربین عکاسی غذا

با اینکه حرفه‌ای‌ها اغلب اوقات دوربین‌های دیجیتال فول فریم را توصیه می‌کنند می‌توانید کار خود را با دوربین کراپ سنسور شروع کنید. دوربین‌های کراپ سنسور مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند اما با لنزهای مختلف خروجی‌های متفاوتی را تولید می‌کنند. همان‌طور که از نامشان پیدا است خروجی این دوربین‌ها تصاویری است که اندکی کراپ شده‌اند. از طرفی دوربین‌های فول فریم می‌توانند محدوده‌ی وسیع‌تری را پوشش دهند.

درادامه برخی توصیه‌ها را برای دوربین‌های دیجیتال عکاسی غذا ارائه می‌کنیم:

کانن EOS 5D Mark IV (فول فریم)
نیکون Z6 (فول فریم)
کانن EOS Rebel T6i یا 750D (کراپ سنسور)
نیکون D3400 (کراپ سنسور)

بهترین لنز برای عکاسی غذا

لنزهای پرایم یا ثابت اغلب اوقات بهترین گزینه برای عکاسی از غذا هستند؛ زیرا این لنزها معمولا گشودگی دیافراگم عریض‌تری را فراهم می‌کنند و امکان کنترل عمق میدان را می‌دهند. لنز ۸۰ و ۵۰ میلی‌متر از متداول‌ترین لنزها برای عکاسی غذا با دوربین فول فریم هستند.

وقتی از دوربین کراپ سنسور استفاده می‌کنید باید لنز خود را منطبق با معیار کراپ دوربین تنظیم کنید. معیار یا ضریب کراپ به میزان کراپ‌شدن عکس در مقایسه با دوربین فیلم استاندارد ۳۵ میلی‌متری گفته می‌شود. وقتی فاصله‌ی کانونی لنز را در ضریب کراپ ضرب کنید به فاصله‌ی کانونی واقعی تصاویر خواهید رسید. در نتیجه لنز ۸۰ میلی‌متری با ضریب کراپ ۱.۶ روی دوربین کراپ سنسور در واقع مانند داشتن لنز ۵۰ میلی‌متری است.

تجهیزات دیگر برای عکاسی از غذا

در عکاسی از غذا استفاده از سه‌پایه یک ضرورت به شمار می‌رود. سه‌پایه‌ها باعث ثابت ماندن دوربین و حذف نویز ناشی از لرزش آن می‌شوند. بااینکه بسیاری از عکاس‌های غذا نور طبیعی را برای عکاسی ترجیح می‌دهند، استفاده از نور مصنوعی می‌تواند در فضای استودیویی امکان کنترل بیشتری را فراهم کند. همچنین می‌توانید از فلش‌های جانبی، استندهای نور و بازتابنده‌ها برای کمک به تنظیم نورپردازی استفاده کنید. لوازم صحنه یکی از افزودنی‌های مفید دیگر در عکاسی از غذا است. برای مثال ظروف آشپزخانه و سرامیک‌ها می‌توانند به اندازه‌ی تخته‌های برش و دستمال‌ سفره‌ها برای رسیدن به نتایج طبیعی‌تر جذاب باشند.

سوژه‌های عکاسی غذا

استایلیست‌های غذا معمولا وظیفه‌ی آماده‌سازی آن‌ها برای عکاسی را برعهده دارند. این مهارت شامل انتخاب غذاهای مناسب و همچنین تزیین آن‌ها است؛ اما عکاس غذا هم می‌تواند در انتخاب سوژه‌ها مشارکت داشته باشد. وقتی عکاسی غذا را شروع می‌کنید بهتر است برخی مهارت‌های تزیین و استایل دادن به غذا را هم یاد بگیرید. همیشه به یاد داشته باشید که هدف استایل دادن به غذا این است که بهترین خروجی را در عکس داشته باشد. وگرنه ممکن است پس از ساعت‌ها عکاسی، غذا اصلا قابل خوردن نباشد.عکاسی صنعتی غذا

استفاده از مواد غذایی طبیعی

متأسفانه این سوءبرداشت وجود دارد که استایلیست‌های غذا گاهی از ترفندهای عجیبی برای تزیین غذاها استفاده می‌کنند برای مثال از روغن موتور روی بوقلمون استفاده می‌کنند! برای مثال ممکن است استایلیست غذا، کنگر فرنگی را در اسید اسکوربیک خیس کند تا تازگی آن حفظ شود یا روغن زیتون را روی استیک بکشد تا حالت براق‌تری به خود بگیرد. در هر صورت معمولا از محصولات طبیعی برای بهبود آیتم‌های غذایی استفاده می‌شود. اغلب غذاها برای ظاهر‌شدن مقابل دوربین نیاز به کمی تغییر دارند به همین دلیل آماده‌سازی آن‌ها اهمیت زیادی دارد.

استفاده از غذای تازه

برای ثبت عکس‌های جذاب، بهتر است تا حد ممکن از غذاهای تازه استفاده کنید. وقتی مواد غذایی را خریداری می‌کنید سعی کنید تازه‌ترین غذاها را بخرید که ظاهر خوبی داشته باشند. برای مثال سعی کنید دایره‌ای‌ترین سیب‌ها را انتخاب کنید که لکه یا نقصی نداشته باشند. گوشت استیک را درست قبل از عکاسی از قصابی تهیه کنید تا رنگ آن تغییر نکند. همچنین باید نورپردازی و دوربین را از قبل آماده کرده باشید.

بیش از مقدار موردنیاز تهیه کنید

هنگام خرید مواد غذایی سعی کنید بیش از مقدار موردنیاز خرید کنید. غذاها ممکن است خشک شده یا رنگشان تغییر کند و در مقابل دوربین ظاهر جذابی نداشته باشند. در نتیجه پس از چند ساعت باید آن‌ها را با مواد تازه‌تر جایگزین کنید. همچنین ممکن است گاهی لازم باشد کل قاب را با غذاها پر کنید. معمولا برای عکاسی از میوه یا سبزی‌ها بهتر است این کار را انجام دهید.

تزیین غذا

گیاهان علفی و ادویه‌ها و همین‌طور آیتم‌هایی مثل ورقه‌های نازک نان می‌توانند خروجی عکس‌های غذا را بهبود دهند. برای مثال می‌توانید یک کاسه‌ی سوپ را با کمی خامه یا پاشیدن پیازچه خردشده تزیین کنید. دانه‌های فلفل رنگارنگ را می‌توانید به صورت تصادفی روی صفحه بریزید یا کمی نمک را برای اضافه‌کردن بافت به تصویر اضافه کنید. شاید این کارها تصویر را از حالت واقعی دور کنند اما می‌توانند حسی صمیمانه را به عکس‌ها منتقل کنند که در سال‌های اخیر در این ژانر به محبوبیت رسیده‌اند.

هنگام استفاده از گیاهان علفی سعی کنید تازه‌ترین گیاه‌ها را انتخاب کنید؛ زیرا معمولا با سرعت بالایی تغییر رنگ می‌دهند. گیاهان را برش بزنید و آن‌ها را در دستمال حوله‌ای خیس در یخچال نگه‌داری کنید تا تازگی خود را حفظ می‌کند. همچنین می‌توانید سبزی‌ها را در پارچ شیشه‌ای آب سرد قرار دهید و آن را با کیسه‌ای پلاستیکی بپوشانید.

غذاها را نیم‌پز کنید

بخش زیادی از غذاهایی که در عکس‌ها می‌بینید نیم‌پز هستند یا زمان کمتری پخته شده‌اند. معمولا مرغ‌های تبلیغاتی بسیار خوشمزه به نظر می‌رسند اما اگر آن‌ها را بخورید ممکن است مسموم شوید. دلیل این مسئله هم این است که معمولا در عکس‌های تبلیغاتی غذاها به صورت کامل پخته نمی‌شوند. سبزیجات تازه هم بعد از پخته‌شدن در ظرفی یخی قرار می‌گیرند تا رنگ‌های شفافشان را حفظ کنند. به‌طور مشابه ممکن است سس‌ها هم خشک شوند و ظاهری نامطلوب به خود بگیرند در نتیجه بهتر است لحظه‌ی آخر آن‌ها را اضافه کنید.

نان‌ها

می‌توانید از تکه‌های نان‌هایی مثل باگت فرانسوی یا نان‌های اسفنجی در کنار غذا استفاده کنید. می‌توانید تکه‌هایی از نان را داخل سوپ بریزید به این صورت بافت بیشتری به غذا اضافه می‌شود. سعی کنید زیاد از تکه‌های بزرگ نان استفاده نکنید زیرا ممکن است سوژه‌ی اصلی را تحت تأثیر قرار دهد.

میوه‌ها و سبزیجات

یکی از جذاب‌ترین آیتم‌ها برای عکاسی از غذا، میوه‌ها و سبزیجات هستند. رنگ‌های درخشان و شکل‌های جذاب و بافت این آیتم‌ها می‌توانند زیبایی عکس را افزایش دهند. برای عکاسی از میوه‌ها و سبزی‌ها باید این معیارها را در نظر بگیرید: آیا می‌خواهید نمایی نزدیک را ثبت کنید؟ یا می‌خواهید بر روش پخت تأکید کنید؟

می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را تزیین کنید. در این عکس چند توت روی یک تارت قرار گرفته تا بر محتوای آن تأکید شود و همچنین بافت زیبایی به سوژه‌ی اصلی اضافه شده است. برای تزیین سالاد می‌توانید برگ‌های کاهو را روی هم قرار دهید تا ظاهری پف کرده ایجاد کنید و سپس عناصر دیگر را برای تزیین روی سالاد قرار دهید. سعی کنید از برگ‌های سبز مختلف استفاده کنید که بافت و شکل متفاوتی دارند.

ماهی و گوشت

عکاسی از گوشت می‌تواند مانند یک کابوس باشد. گوشت یکی از آیتم‌هایی است که بیشترین پتانسیل بی‌روح‌شدن در مقابل دوربین را دارد؛ اما می‌توانید با قلم مو کمی روغن زیتون روی استیک بکشید تا درخشندگی آن را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از سبزی‌های علفی مثل یک رشته رزماری برای اضافه‌کردن بافت و رنگ به عکس اضافه کنید. برای عکاسی از ماهی سعی کنید تازه‌ترین ماهی‌ها را تهیه کنید. هنگام انتخاب کل ماهی مطمئن شوید چشم‌های آن شفاف و درخشان باشد و دچار فرورفتگی نشده باشد. پوست ماهی هم باید سفت باشد و با فشار دادن فرو نرود.

سس‌ها

اضافه‌کردن سس به غذا روشی خوب برای جذاب رسیدن آن‌ها است. می‌توانید از سس برای تزیین غذا استفاده کنید با براساس سوژه آن را با غذا ترکیب کنید. اگر از سس برای تزیین استفاده می‌کنید سعی کنید متناسب با دستور غذا این کار را انجام دهید. برای مثال از سس شکلات می‌توانید برای بستنی مغز گردو یا از سس هلندایز برای ماهی سلمون استفاده کنید.

اگر برای مشتری عکاسی می‌کنید باید از او دستور سس‌های متناسب را بپرسید. تکه‌های کوچکی توت روی بشقاب همراه با قطره‌های سس می‌تواند ظاهر جذابی به چیزکیک بدهد. صرف‌نظر از سسی که استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید مقدار سس را بیشتر از مصرف غذایی بزنید.

دسرها

غذاهای شیرین یکی از استایل‌های غذایی جذاب هستند. این غذاها معمولا زیبا هستند و جذابیت بصری بالایی دارند. همچنین انعطاف زیادی برای خلاقیت در پس‌زمینه و لوازم جانبی دارند. کار با دسرها معمولا آسان‌تر است گرچه برخی از آیتم‌ها مثل بستنی‌ها می‌توانند چالش‌برانگیز باشند تا جایی که برخی استایلیست‌های غذا از کار با بستنی اجتناب می‌کنند.

یکی از نکات خوب برای کار با بستنی قرار دادن اسکوپ‌های جداگانه روی یک صفحه‌ی کوکی است که روی کاغذ پوستی قرار دارد. سپس بستنی را داخل فریزر قرار داده و سپس از هرکدام به صورت مجزا عکاسی کنید. قبل از عکاسی از بستنی‌ها مطمئن شوید همه چیز آماده است زیرا بستنی‌ها معمولا خیلی زود ذوب می‌شوند البته برخی بستنی‌های ذوب شده هم ظاهر جذابی به عکس می‌دهند.

هنگام کار با آیتم‌های دیگری مثل کیک‌ یا پای‌ها، ترکیب‌بندی و تزیین‌ها را زودتر انجام دهید. همچنین می‌توانید از کل کیک یا صرفا برشی از آن عکاسی کنید. برای عکاسی از پای بهتر است یک روز قبل از عکاسی آن‌ها را آماده کنید و در یخچال نگه‌ دارید. عکاسی از پای‌ها معمولا سخت‌تر از کیک است. هنگام کار با عکس تجاری، استایلیست غذا اغلب اوقات پای را با پوره‌ی سیب‌زمینی پر می‌کند تا حالت فرورفتگی نداشته باشد. پای‌ها و تارت‌ها همچنین با پودر شکلات یا خامه ظاهر خوبی پیدا می‌کنند.

نوشیدنی‌ها

نوشیدنی‌هایی مثل آبمیوه‌ها و شربت‌ها یکی از دشوارترین سوژه‌های عکاسی هستند. ثبت انعکاس‌ها کار دشواری است و معمولا ثبت این نمونه عکس‌ها بیشتر به طول می‌انجامد. اگر یخ مصنوعی نداشته باشید استفاده از یخ هم به دلیل ذوب سریع چالش‌برانگیز است.

هنگام عکاسی از چای یا قهوه سعی کنید از نور پشتی استفاده کنید. این سبک نوردهی بر خصوصیات مایع نوشیدنی و غذا تأکید می‌کند و درخششی ضعیف را روی سطح به وجود می‌آورد. اگر فضای عکس تاره است می‌توانید با قرار دادن فنجانی در مقابل آب در حال جوش بخار را هم ثبت کنید. بخار معمولا در پس‌زمینه‌ای روشن‌تر قرار داده می‌شود.

عکاسی از نوشیدنی

ترکیب‌بندی عکاسی از غذا

یکی از مزایای ثبت تصاویر غذا، ثابت‌بودن اغلب سوژه‌ها است. این یعنی کنترل کاملی روی موقعیت و زاویه‌ی دوربین خواهید داشت. برای رسیدن به بهترین ترکیب‌بندی در عکاسی از غذا توصیه می‌کنیم چند تکنیک را رعایت کنید:

  • استفاده از قانون یک سوم: از این قانون می‌توانید برای رسیدن به ترکیب‌بندی‌هایی قوی استفاده کنید. قاب خود را به گریدی سه در سه تقسیم کنید و عناصر کلیدی را روی خطوط یا نقاط اشتراک آن‌ها قرار دهید.
  • نظر مخاطب را جلب کنید: به جای نمایش کل بشقاب فقط بخشی از آن را در قاب قرار دهید. می‌توانید از دستمال سفره و وسایل آشپزخانه هم برای هدایت چشم مخاطب به نقطه‌ی موردنظر استفاده کنید. همیشه به یاد داشته باشید عناصر متضاد به بهبود ترکیب‌بندی کمک می‌کنند.
  • استفاده از فضای منفی: سعی کنید عناصر اضافی را که باعث حواس‌پرتی می‌شوند حذف کنید. فضاهای خالی در عکس می‌توانند توجه بیننده را به سوژ‌ه‌ی اصلی جلب کنند.

بهترین زاویه‌های دوربین برای عکاسی غذا

انتخاب بهترین زاویه‌ی هنگام عکاسی از خوب دیدن و خوب حس‌کردن سرچشمه می‌گیرد. عکاسی از غذا هم شباهت زیادی به عکاسی از انسان‌ها دارد. در عکاسی از سوژه‌های انسانی هر شخصی زاویه‌ی خوبی دارد. برای غذا هم همین مسئله صدق می‌کند. با درنظر گرفتن انواع غذاها، روش‌های پختن و سبک‌های نمایش، نتایج نهایی خوبی به دست می‌آیند. مجموعه سوژه‌های منحصر‌به فرد هم فرصت را برای انتخاب بهترین زاویه‌های دوربین فراهم می‌کنند. درادامه چند نمونه از بهترین زاویه‌های دوربین را برای عکاسی از غذاها معرفی می‌کنیم.

زاویه‌ی‌ روبه‌رو

این زاویه کاملا متمرکز بر سوژه است. در این زاویه سعی کنید لوازم جانبی را به حداقل برسانید.

زاویه‌ی بالا

در این زاویه دوربین بالای سوژه قرار می‌گیرد. این زاویه ظاهری گرافیکی به عکس می‌بخشد.

گمشده در فضا

برای این عکس غذا روی یک سطح سفید شیشه پلکسی قرار گرفته است و یک سافت‌باکس درست زیر پلکسی قرار گرفته است. بدین‌ترتیب محیطی بدون سایه و یکپارچه ایجاد می‌شود. با این تکنیک می‌توانید از هر زاویه‌ای بدون نیاز به خط افق یا محیط از غذا عکاسی کنید.

کج‌شدن به‌سمت راست

در این عکس دوربین به‌سمت راست کج شد است در نتیجه سوژه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد تا غذا ظاهری خوشایند به خود بگیرد.

کج‌شدن به‌سمت چپ

در این عکس دوربین به‌سمت چپ کج شده است و سوژه هم در جهت عقربه‌های ساعت چرخیده است.

کلوزاپ

از نزدیک‌شدن به سوژه نترسید. وقتی از زاویه‌ی نزدیک عکاسی می‌کنید هر زاویه‌ای می‌تواند عکسی مطلوب را تولید کند.

کلوزاپ عکاسی غذا

زاویه‌ی بالا با پرسپکتیو

در این حالت دوربین بالای سر سوژه قرار می‌گیرد و کمی کج می‌شود تا سوژه قاب را پر کند. این عکس ترکیب‌بندی دینامیکی را ایجاد کرده است به‌طوری‌که می‌توانید تصویر را از پیش زمینه تا پس‌زمینه اسکن کنید.

زاویه‌ی قطری

دوربین خود را بچرخانید و از گوشه‌ی بشقاب از سوژه عکاسی کنید. بدین‌ترتیب زاویه‌ای قطری و جذاب از غذا ایجاد می‌شود.

زاویه‌ی متناسب با خط

وقتی از ویوفایندر به سوژه نگاه می‌کنید سعی کنید لبه‌ی قاب را با هر خطی که در سوژه‌ می‌بینید تراز کنید. در این عکس سه خط موازی برش انتخاب شده‌اند. در نتیجه دوربین به نحوی چرخانده شده است تا این سه خط موازی با خط عمودی قاب شوند

اندکی انحراف

در این عکس دوربین فقط کمی به‌سمت چپ کج شده است؛ اما دلیل این کار چیست؟ از آنجا که مغز دوست دارد اشیا را به صورت مقطعی اسکن کند. اگر دوربین هم تراز با افق بود، لبه‌ی میانی غذا خطی افقی ایجاد می‌کرد که ترکیب‌بندی را به دو بخش تقسیم می‌کرد و باعث می‌شد چشم از مرکز دور شود؛ اما در این مورد چشم به صورت آزاد در کل تصویر حرکت می‌کند.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از غذا

برخی تنظیمات مشخص مثل نور، فریز، موشن بلور، ثبت وضوح، قرار دادن سوژه‌ها در فوکوس به بهبود کیفیت تصاویر کمک می‌کند؛ اما دقت این تنظیمات به مجموعه‌ای از معیارها وابسته هستند. عکاسی با نور طبیعی یا مصنوعی هم بر خروجی تصاویر تأثیر می‌گذارند. درادامه به بررسی برخی تنظیمات و تکنیک‌های مهم عکاسی از غذا می‌پردازیم که عبارت‌اند از:

  • بهبود کیفیت تصاویر
  • کنترل نور
  • فریز و موشن بلور (در نور طبیعی و نور مصنوعی)
  • کنترل عمق میدان

در عکاسی از غذا باید رابطه‌ی بین طرح خلاقانه و نوردهی را برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب درک کنید. تنظیمات معمولا تحت تأثیر چنین معیارهایی قرار می‌گیرند:

  • میزان و کیفیت نور
  • نوع نور که می‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد
  • لنز عکاسی
  • فاصله‌ی قرارگیری نسبت به سوژه

ثبت تصاویر باکیفیت

برای رسیدن به تصاویری با بهترین کیفیت باید نور و لنز خوبی داشته باشید. با فرض اینکه کیفیت نور خوب است به خاطر داشته باشید در عکاسی از غذا، ایزوی کم و سرعت شاتر بالا تصاویر باکیفیتی را تولید خواهند کرد. این تنظیمات در کاربرد نور مصنوعی، استروب‌ها (فلش‌ استودیویی) یا فلش‌ها منعکس شده است و یکی از دلایلی است که عکاس‌ها نور مصنوعی را دوست دارند. تغییر شدت نور به ما اجازه می‌دهد ایزوی پایه یا کم و سرعت‌های شاتر بالاتر را انتخاب کنیم.

کاهش سرعت ایزو به مقدار پایه باعث رسیدن به نویز می‌شود. سرعت‌های شاتر بالا به افزایش وضوح و کاهش لرزش دوربین کمک می‌کنند؛ اما هدف اصلی این است که با کمترین ایزوی ممکن و بیشترین سرعت شاتر به نوردهی مطلوبی برسیم.

استفاده از تنظیمات برای کنترل نور

یکی از مزایای اصلی عکاسی در حالت manual یا دستی، کنترل هر کدام از تنظیمات به صورت مجزا است. برای مثال نوردهی یا اکسپوژر رابطه‌ی بین سرعت شاتر، ایزو و گشودگی دیافراگم است. برای اینکه نور بیشتری به دوربین برسد باید گشودگی دیافراگم یا ایزو را افزایش یا سرعت شاتر را کاهش دهید.

برای کاهش مقدار نور دریافتی دوربین، کاهش گشودگی دیافراگم یا ایزو یا افزایش سرعت شاتر منجر به کاهش نوردهی می‌شوند. در حالت کلی ترکیب انتخابی به معیارهای ذیل وابسته است:

  • ایزو: دوربین چگونه می‌تواند ایزو را کنترل کند و آیا تنظیمات دیگر امکان دسترسی به نوردهی بهینه را می‌دهند؟
  • عمق میدان (DoF): آیا می‌تواند با تغییر در گشودگی دیافراگم و عمق به آن رسید؟
  • سرعت شاتر: آیا عکس را می‌توان روی سه پایه گرفت به‌طوری‌که با حذف لرزش دوربین فضای بیشتری برای کاهش سرعت شاتر وجود داشته باشد؟پ

ویرایش عکس‌های غذا

ویرایش عکس‌های غذا کمی با انواع دیگر ویرایش تصویر مثل تصاویر پرتره یا منظره متفاوت است. هدف از ویرایش تصاویر غذا انتقال حس تازگی و خوشمزگی آن‌ها است. گرچه انتقال سبک و حس هنری هم اهمیت دارد، در عکاسی غذا هرچه تصاویر واقعی‌تر باشند بهتر است. اغلب عکاس‌های غذا از نرم‌افزار لایت‌روم برای ویرایش تصاویر خود استفاده می‌کنند؛ زیرا استفاده از آن راحت است و اغلب ابزار موردنیاز برای بهبود تصاویر غذا را دارد.

در این مقاله به بررسی ویرایش‌های کلی تصاویر غذا در نرم‌افزار لایت روم می‌پردازیم. البته روش ویرایش برای هر شخصی متفاوت است اما این نکات کلی می‌توانند راهنمای خوبی برای ادامه‌ی مسیر باشند. تصویر زیر یک پای سیب است که به صورت خام ثبت شده است که فاقد کنتراست است و نیاز به کمی تغییر دارد.

هیستوگرام

برای پیاده‌سازی ویرایش‌های اولیه‌ی نوردهی و سایه‌روشن‌های تصویر لازم است درکی از هیستوگرام داشته باشید. هیستوگرام یکی از ابزارهای کلیدی تحلیل عکس است و گرافی از مقادیر تراکم یک عکس را در اختیارتان قرار می‌دهد. هیستوگرام همچنین کمیت نسبی پیکسل‌ها را در هر مقدار تراکم مشخص نشان می‌دهد.

هیستوگرام در عکاسی

یک سمت هیستوگرام کاملا سیاه است که بیشترین تراکم را دارد و سمت دیگر سفید خالص بدون تراکم است. یک قله‌ی بزرگ در این نواحی به این معنی است که تصویر دارای تراکم نسبی در این نقاط است. شکاف باز در هیستوگرام به این معنی است که هیچ پیکسلی در آن تراکم قرار ندارد.

توزیع سایه‌روشن‌ها اطلاعاتی را درباره‌ی نوردهی کلی تصویر می‌دهد؛ اغلب تصاویر در صورت اعمال مقادیر تیره و روشن در بهترین حالت به نظر می‌رسند. به‌طور کلی بدون مقادیر تاریک و روشن، تصویر فاقد کنتراست است و ممکن است یکنواخت به نظر برسد.

اگر قله‌ای قوی در انتهای سیاه و سفید هیستوگرام وجود داشته باشد، تصویر دارای نوردهی کم یا بیش از اندازه خواهد بود. با این حال نوردهی به خود عکس و سلیقه هم بستگی دارد. برای مثال سفیدهای درخشان در سال‌های اخیر به محبوبیت رسیده‌اند. تصاویر تیره و غمگین هم دارای تراکم پیکسلی بالایی در انتهای طیف هستند.

 

سخن پایانی

تصاویر غذا به شکل چشمگیری بر بازاریابی این صنعت تأثیر دارند. عکاسی از غذا کمی با دیگر ژانرهای عکاسی متفاوت است و نیاز به مقدمات و آماده‌سازی زیادی مثل نورپردازی مناسب، آماده‌سازی مواد غذایی تازه و همچنین ترکیب‌بندی‌های جذاب دارد. صرف‌نظر از اینکه در نور طبیعی یا مصنوعی عکاسی می‌کنید همیشه باید از‌ تازه‌بودن مواد غذایی مطمئن شوید همچنین می‌توانید با نکات و ترفندهایی ظاهر غذاها را بهبود دهید. در نهایت عکاس غذا باید پورتفولیوی منسجم و مفیدی را برای ارائه‌ی تصاویر خود ایجاد کند تا مشتری بتواند براساس آن انتظارات خود را مطرح کند.

منبع: زومیت

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + 12 =